Home > Piets blog > Smelten ijs en minder groei verhoogt ijsberg-gevaar
Volg Piet

Piets blog

Smelten ijs en minder groei verhoogt ijsberg-gevaar

Active Image   

Vorige week zijn de ijsdiensten van verschillende landen bijeen geweest in i Luleå in Zweden.
Een van de taken dan de ijsdiensten is het bewaken en in kaartbrenging van de ijssituatie in Arctica, ofwel rond de Noordpool.

 

 

De international Ice Charting Working Group  (IICWG) zegt in een verklaring gebaseerd op het besprokene op de jaarlijkse vergadering dat voor de eerste keer sinds de registratie van ijsmassa´s in Arctica, dat zowel de noordwestelijke als de noordoostelijke vaarroute open ligt en bevaarbaar is.

In de Baltische Zee is – sinds de waarnemingen begonnen in 1720 – niet zo weinig ijs waargenomen als vorig winterseizoen: slechts 23% van wat er in het verleden gemiddeld waargenomen was bleek nu maximaal aanwezig te zijn.


Ondertussen wordt in Antarctica het tegenovergestelde waargenomen: daar blijkt een lichte verhoging van de hoeveelheid zeeijs te zijn. Er waren meer ijsbergen laatste seizoen dan er in de vier voorgaande seizoenen waren.


Hoewel de ijsmassa verminderd is deze zomer, zullen de zeevarenden in Arctica bemerken dat de ijsmassa sterk zal variëren in dikte en uitgestrektheid. Het IICWG heeft daarom de angst dat drijfijs en ijsbergen een beduidend gevaar zullen opleveren voor de zeevarenden binnen afzienbare tijd. Het probleem is dat er veel meer losdrijvend ijs is dan normaal, dit vanwege het grote oppervlak aan ijs dat uiteengesmolten is wat in feite de vorming betekent van vele losdrijvende stukken ijs, voortkomend uit wat eens een grote vaste ijsplaat was.


Minder ijs groter risico voor de scheepvaart


De afname van vast ijs betekent dus meer risico voor de scheepvaart omdat er onverwacht losse ijspakketten en ijsbergen op kunnen doemen. Een vergrote waakzaamheid middels sensoren met groter oplossend vermogen (meer detail zien kunnend) die op satellieten aanwezig zijn gecombineerd met ijsrapportage vanaf zeeniveau is hard nodig als Arctica doorvaren moet worden.

Meer Blog