Home > Piets blog > Gladheid en ZOAB
Volg Piet

Piets blog

Gladheid en ZOAB

De meeste snelwegen in ons land zijn gemaakt van ZOAB (Zeer Open Asfalt Beton) en ZOAB+ en dit asfalt heeft een open structuur. We ondervinden tijdens dit winterweer in het verkeer nu regelmatig de nadelen van zoab, terwijl het natuurlijk ook voordelen heeft (minder opspatting, betere grip tijdens regenval en stiller).
Door de open structuur van zoab is gladheid moeilijker te bestrijden dan op een weg met DAB (de oudere versie: Dicht Asfalt Beton), omdat het strooizout/smeltwater snel via de poriën verdwijnt. Juist bij winterse neerslag zoals sneeuw of ijzel loopt de verkeersintensiteit vaak drastisch terug en ontbreekt het ook aan de pompende werking van verkeer, die pekel en het zoute smeltwater weer naar boven zouden kunnen brengen om zo de sneeuw en gladheid weg te werken.
Daarnaast slijt zoab eerder dan dicht asfaltbeton. Door regen, ijzel of dooizout beschadigen de stenen sneller en komen ze los in het asfalt te liggen. Hierdoor scheurt vervolgens ook de tussenlaag, waardoor het asfalt slijt. Bij temperatuurswisselingen rond het vriespunt en een hoge luchtvochtigheid gaat het asfalt sneller kapot.

Meer Blog