Home > Piets blog > Schiphol lacht om winter
Volg Piet

Piets blog

Schiphol lacht om winter

Foto: (ANP) Een Fokker 70 van KLM wordt vrijdag op Schiphol ontdaan van ijs. Dit zogenaamde de-icen gebeurt door middel van warme antivries die op de romp en vleugels wordt gespoten.

Terwijl in omringende landen luchthavens voor enkele uren of soms dagen dicht moesten als gevolg van de sneeuw, is Schiphol al die tijd opengebleven. Zelfs tijdens de zwaarste sneeuwperiode kon één baan voor zowel starts als landingen worden vrijgehouden.

”Met dank aan onze ijsberen,” zegt Roel Hellemons, directeur airport operations. ”IJsberen zijn medewerkers van kantoor die worden opgeroepen voor de sneeuwploegen. Die mensen trainen we al in de zomer op het rijden met dergelijke wagens en het rijden in formatie om een startbaan schoon te vegen. Maar ze zijn niet alleen goed getraind, ze zijn ook erg betrokken. We willen met elkaar de luchthaven openhouden. In het buitenland worden vaak bedrijven ingehuurd en dat gaat niet altijd naar volle tevredenheid.”

Per dienst worden honderd mensen ingezet. In totaal telt de sneeuwploeg 450 man. Zij hebben de beschikking over een indrukwekkend arsenaal van wagens en machines. Een startbaan wordt in twintig minuten schoongemaakt. Daarbij rijden tien sneeuwschuivers in formatie naast elkaar.

Daarna volgen een sneeuwblazer, veger en sproeiwagen. Zowel de banen als het platform worden met een vloeistof bespoten tegen bevriezing. Pekel is niet goed voor de toestellen. Uiteraard moeten ook de taxibanen en de opstelplaatsen sneeuwvrij worden gehouden.

Tot slot zorgt de sneeuwploeg dat de wegen en stoepen op het luchthaventerrein schoonblijven voor personeel en passagiers. Er is vrijwel continu contact met de meteodiensten. Een paar uur voordat het gaat sneeuwen, wordt een sneeuwploeg al opgeroepen. ”Maar we overleggen ook met de luchtverkeersleiding en maatschappijen zoals de KLM. Wanneer de capaciteit minder wordt tijdens een sneeuwbui, is het handig vluchten uit te stellen of desnoods te laten uitwijken. Ook moet je weten hoeveel toestellen steeds van ijs worden ontdaan, want anders houd je meer banen open dan nodig is. Allemaal zaken die we maanden geleden ook geoefend hebben en nu werken.”

”En nu we meer sneeuw hebben dan in de afgelopen jaren, zijn de gevolgen beperkt gebleven,” concludeert Hellemons. ”Wel zijn er vluchten die niet konden vertrekken omdat luchthavens elders in Europa dicht zaten. Die mensen hebben we in hotels opgevangen. Slechts twee nachten hebben we veldbedden ingezet in de vertrekhal.”

Op de banen waren volgens de directeur geen incidenten. Alleen vrijdag kwam een leeg toestel van Martinair op het gras  bij een proefdraaiplek, maar of dat door de gladheid komt wordt nog onderzocht.
(Parool)

Meer Blog